انتظار چیست؟ و منتظر واقعی کیست؟
ازمنظرامام باقرعلیه السلام درعصرغیبت،چشم به راه ظهورحضرت قائم علیه السلام بودن وانتظارحکومت آل محمدصلی الله علیه وآله راکشیدن ازعبادات شایسته وبرترمحسوب می شود.آن حضرت به نقل ازوجودمقدس نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله فرمود:« اَفْضَلُ الْعِبادَةِ انْتِظارُالْفَرَجِ؛» انتظار[پیروزىو]فرج[آل محمدصلى الله علیه و آله] از برترین عبادات محسوب مىشود.»
چه خوش باشد كه بعد از انتظارى
به امیدى رسد امیدوارى
بسم الله الرحمن الرحیم
انتظار چيست و متنظر واقعي کيست؟
تعریف: حقيقت انتظار آن است كه انسان منتظر و چشم به راه، خود و محيطش را براي آمدن منتظر و منجي موعود آماده كند. اين آمادگي بسته به فرد مورد انتظار، معنا و ارزش مييابد. براي مثال كسي كه انتظار زائر بيت الله را ميكشد و مسافر او از سفر مكه ميآيد، طبعا معناي انتظار براي او اين است كه خانه را مرتب كند و وسايل پذيرايي را فراهم سازد و… ، منتظر امام زمان(ع) نيز به كسي گفته ميشود كه خود را براي آمدن چنين بزرگ مردي آماده كند. و طبيعي است كه بايد خود را در گروه بندگان صالح قرار دهد، دين را در زندگي خود جاري سازد و ديگران و محيط را براي آمدنش مهيا كند. از اين رو انتظار فرج بنا بر فرمايش پيامبر(ص) افضل اعمال است. و هر كس تلاش دروني او براي عبادت و عبوديت و كوشش بيروني او براي زمينه سازي و جهت دهي مردم و محيط بيشتر باشد، موفق تر است.
اهمیت انتخاب موضوع:
من اگر ظالم و ستمگرم چگونه ممکن است در انتظار کسى باشم که طعمه شمشیرش خون ستمگران است؟.
من اگر آلوده و ناپاکم چگونه مى توانم منتظر انقلابى باشم که شعله اولش دامان آلودگان را مى گیرد
ارتشى که در انتظار جهاد(حمله به دشمن)بزرگى است آمادگى رزمى نفرات خود را بالا مى برد و روح انقلابى در آنها مى دمد و هر گونه نقطه ضعفى را اصلاح مى کند.
زیرا چگونگى «انتظار» همواره متناسب با هدفى است که در انتظار آن هستیم.
انتظار آمدن یک مسافر عادى از سفر،انتظار بازگشت یک دوست بسیار عزیز.
انتظار فرا رسیدن فصل چیدن میوه از درخت و درو کردن محصول.
هر یک از این انتظارها آمیخته با یک نوع آمادگى است، در یکى باید خانه را آماده کرد و وسائل پذیرائى فراهم ساخت، در دیگرى ابزار لازم، و داس و کمباین و…
اکنون فکر کنید آنها که انتظار قیام یک مصلح بزرگ جهانى را مى کشند در واقع انتظار انقلاب و دیگر گونى و تحولى را دارند که وسیعترین و اساسى ترین انقلابهاى انسانى در طول تاریخ بشر است.
انقلابى که بر خلاف انقلابهاى پیشین جنبه منطقه اى نداشته بلکه جهانی وهمگانی است و هم تمام شؤن و جوانب زندگى انسانها را شامل مى شود، انقلابى است سیاسى، فرهنگى، اقتصادى و اخلاقى.
سئوال: انتظار در زمان غيبت امام زمان ،علیه السلام، چه معنايي دارد و مقصود از انتظار فرج چيست؟
پاسخ: فرج، يعني نصرت و پيروزي و گشايش. مقصود از فرج، نصرت و پيروزي حكومت عدل علوي بر حكومتهاي كفر و شرك و بيداد است. بنابراين، انتظار فرج، يعني انتظار تحقق يافتن اين آرمان بزرگ و جهاني است. و منتظر حقيقي، كسي است كه حقيقتاً، خواهان تشكيل چنين حكومتي باشد.
این خواسته، آن گاه جدي و راست است كه شخص منتظر، عامل به عدل و گريزان از ستم و تباهي باشد و گرنه، انتظار فرج، در حد يك ادعا و شعار بي محتوا باقي خواهد بود. از اين رو، در روايات آمده است كه انتظار فرج، خود فرج است؛ زيرا، كسي كه حقيقتاً منتظر فرج و ظهور حجت خدا و تاسيس حكومت عدل گستر او است، زندگي خود را بر پايه ی عدل و داد استوار مي سازد و او، انساني است كه حضور و غيبت امام، در نحوه ی رفتار و سير و سلوك اش تفاوتي ندارد و قبل از تشكيل حكومت عدل او، چنين حكومتي را در زندگي خود پايدار ساخته است.
بنابراين، انتظار فرج حقيقي، ريشه در معرفت به حق و عدل و ايمان و عشق به آن دارد و آثار آن نيز در عمل نمايان مي گردد و چنين حقيقت اصيل و عميقي، با لفظ و شعار به دست نمي آيد و با بي تفاوتي و بي اعتنايي نسبت به مقدسات ديني و رسالت هاي انساني، در تعارض و تناقض است . از اين جا، نادرستي يك تفسير از انتظار فرج روشن ميشود؛ زيرا، بعضي، بر اين تصور خام هستند كه انتظار فرج، يعني بي تفاوتي نسبت به آن چه در جوامع بشر مي گذرد و دست روي دست گذاشتن به اميد اين كه امام زمان ،عليه السلام، ظهور كند و آنان را اصلاح کند. انتظار فرج، تعهدآفرين و مسئوليت ساز است و با بي تفاوتي و بي اعتنايي به سرنوشت بشر و حقيقت و فضيلت، منافات دارد.
انتظار فرج، يعني
الف) معرفت به امام معصوم و عادل و پيشواي فضيلت؛
ب) ايمان به امامت و قيادت رهبري الهي و عدالت پيشه؛
ت) عشق به عدالت و ارزشهاي الهی وانساني؛
ج) اميد به آينده اي روشن و نويدبخش؛
د) تلاش براي برقراري حكومتي عدل پيشه و عدل گستر؛
و) رعايت موازين و قوانين ديني و اخلاقي؛
ز) داشتن روحيه ی تعهد و مسئوليت پذيري.
اين انتظار فرج است كه بهترين اعمال و بهترين عبادت است و چنين منتظري ، مقامي عالي دارد و هرگاه در زمان غيبت از دنيا برود، به منزله ی كساني است كه پس از ظهور حضرت حجت ،علیه السلام، زنده و تحت فرمان او در راه خدا جهاد مي كنند. (بحار الانوار، ج52، ص125 )
بطورخلاصله فلسفه انتظاربرسه بخش است:
ـ خود سازى فردى
ـ خود یاری هاى اجتماعى
ـ منتظران راستین در فساد محیط حل نمى شوند
پیامبر (صلى الله علیه وآله)فرمود: «افضل اعمال امتى انتظار الفرج من الله عزوجل؛بالاترین اعمال امت من انتظار فرج از ناحیه خدا کشیدن است»(1)
و در حدیث دیگرى از پیامبر (صلى الله علیه وآله) مى خوانیم «افضل العبادة انتظار الفرج»(2)
همچنین کسى از امام صادق (علیه السلام) پرسید چه مى گوئید درباره کسى که داراى ولایت پیشوایان است و انتظار ظهور حکومت حق را مى کشد و در این حال از دنیا مى رود؟
امام (علیه السلام) در پاسخ فرمود: هو بمنزلة من کان مع القائم فى فسطاطه ـ ثم سکت هنیئة ـ ثم قال هو کمن کان مع رسول الله!
« او همانند کسى است که با رهبر این انقلاب در خیمه او (ستاد فرماندهی او) بوده باشد ـ سپس کمى سکوت کرد ـ و فرمود: مانند کسى است که باپیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) در «مبارزاتش» همراه بوده است»(3)
برگرفته از کتاب: آفتاب من بتاب؛نوشته سیدعلی حسین درخشان